business

  • Co jsou hero platformy a proč je jako značka potřebujete?

    Ve světě digitálního marketingu je velký tlak na to být všude a nejlépe na všech existujících platformách!

    Vytvořte IGTV.

    Vytvořte skupinu na Facebooku.

    Začněte nahrávat podcasty.

    Přidávejte každý den alespoň 50 Instagram Stories. Bla Bla Bla.

    A když už jste u toho, tak nezapomeňte také na email newsletter a blog!

    Tenhle tlak se někdy může zdát až omračující! Víme totiž, že nemáme dostatek času na to, abychom vytvářeli obsah na všechny dostupné platformy. A tak se ptáme, jestli to má teda vůbec smysl být alespoň na jedné z nich…

    Tohle může vést k prokrastinaci. Anebo dokonce k tomu, že naší snahou být na všech existujících platformách, tak obsah, který vyváříme, není kvalitní a nemá žádnou přidanou hodnotu. Místo abychom napsali jeden kvalitní článek na blog, jeden email newsletter a do Insta příběhů přidali jen jedenkrát za den, tak naše platformy zahlcujeme nekvalitním obsahem, z kterého si nikdo nic neodnese a který pro naše publikum nemá žádnou přidanou hodnotu.

    Věřte mi, snaha být všude vám nijak nepomůže, naopak vám může ještě uškodit! A proto bychom vám chtěla představit systém, který doporučujeme našim klientům tzv. hero platformy!

    Co to je hero platforma?

    Hero platforma je ta platforma, která pro váš business nebo osobní značku funguje nejlíp. A proto do ní investujete nejvíc času, energie a financí. Zároveň by to měla být platforma, na kterou vás nejvíc baví tvořit obsah a jste ve tvorbě toho konkrétního obsahu dobří.

    Skutečně potřebujete být na TikToku, mít blog, psát newsletter, přidávat každý den na Instagram a do toho ještě nahrávat podcast?!

    Vyberte si pouze 1–2 hero platformy, kterým se budete věnovat naplno. Budete tak mít dostatek času tvořit kvalitní obsah s přidanou hodnotou, který vaši značku posune vpřed.

    Jak vybrat hero platformy?

    Chápeme, že rozhodovat se, na kterých platformách jako business či osobní značka zůstanete, a na kterých již nebudete aktivní, může být stresující. Existují 3 hlavní otázky, které si musíte položit.

    Na kterých platformách se vaše ideální publikum nachází?

    Které platformy používá váš ideální zákazník? Zamyslete se nad jeho věkem, pohlavím, jeho zájmy, zaměstnáním a dalšími přínosnými informacemi, které vás napadnou a které by vám mohly pomoci zodpovědět tuto otázku.

    Jaká je vaše oblíbená platforma?

    Nezačali jste budovat svou osobní značku proto, abyste svou práci začali dřív nebo později nenávidět. Proto si vyberte platformu, kterou máte rádi a baví vás na ni vytvářet obsah. Zároveň by se to mělo propojovat s tím, v čem jste dobří. Umíte skvěle stříhat videa? Baví vás mluvit do kamery? Jste dobří v infografice?

    Která platforma dává největší smysl pro váš business?

    Například prodáváte-li produkt, u kterého je důležitá jeho vizuální prezentace, tak platforma, která je zaměřená hlavně na text, by pro vás nedávala smysl. Proto si vyhraďte čas, kdy se budete moci opravdu zamyslet nad tím, která sociální síť vám v budování vašeho podnikání pomůže a posune vás vpřed. Vybírejte strategicky a ne jen proto, že tam jsou i ostatní…

    CHCI ČÍST DÁL

  • Jak vytvořit brand manuál pro tvou značku

    Konzistence je naprosto klíčová, chcete-li vybudovat silnou osobní značku, která osloví vaše ideální publikum a pomůže vám dosáhnout vašich obchodních cílů. Nejen že se vám bude snadněji vytvářet obsah ale vaše publikum bude mít navíc pocit jako by vás znalo. A to je promění ze sledujících na fanoušky!

    Jedním ze způsobů, jak zajistit konzistenci značky, je vytvořit manuál, na který se můžete podle potřeby odkazovat. Jedná se v podstatě o přehledné a jasné shrnutí pokynů ke všemu od stylu psaní po vizuály. A protože z vlastních zkušeností víme, že napsat takový manuál není jednoduché, sepsali jsme jak na to v 5 krocích!

    Krok 1: Cíle vaší osobní značky

    Jádro brand manuálu by mělo být postaveno na základě vašich cílů. Koneckonců, jak byste mohli vědět, jak se prezentovat, pokud nevíte, čeho chcete dosáhnout?

    Pořádně se zamyslete, co byste chtěli, aby vám vaše osobní značka přinesla.

    Chcete více klientů? Přejete si získat více sledujících, abyste získali více spoluprácí? Nebo se chcete dostat do mainstreamových médií? Co je cílem vaší osobní značky?

    Udělejte si seznam 2–3 cílů, které sepíšete jako úvod vašeho brand manuálu.

    Krok 2: Vaše ideální publikum/zákazník

    Nyní, když víte, jaké jsou vaše cíle, můžete se předem rozhodnout, zda vás k nim vaše následující kroky přiblíží nebo ne. A teď je načase si ujasnit, kdo je váš ideální zákazník. Tedy, koho chcete jako značka oslovit.

    To, kdo je váš ideální klient/zákazník/čtenář/sledující, je jedna z nejdůležitejších informací v rámci budování vaší osobní značky. Zároveň by to mělo být něco, co budete mít při vytváření aktiv vaší značky vždy na mysli. Díky tomu se vaše ideální publikum rychleji stane investované do vaší značky.

    Ptejte se na otázky:

    • Jaký je věk, pohlaví a zájmy vašeho ideálního zákazníka?
    • Jaký je jejich pain point? (Tedy jaké jsou jejich problémy?)
    • Jak vy jako značka můžete nějakým způsobem vylepšit jejich život?

    Kromě toho, že vám tyto otázky pomohou lépe pochopit, na koho cílíte. Pomohou vám také zjistit, jaký je účel vašeho podnikání. Použijte je jako způsob, jak lépe zacílit na to, co vašim zákazníkům jako značka skutečně dáváte a poznamenejte si to ve svém manuálu stylu.

    Krok 3: Vaše hodnoty

    Jaké hodnoty jsou přirozeně součástí vaší značky?

    Pokud jste malá firma zaměřená na ekologii, tak udržitelnost je pravděpodobně jednou z nich. Ale co třeba přístupnost a inkluzivnost? Nebo být odvážný a být leaderem v čele změny?

    Jste-li mama blogerka, vaše hodnoty by mohly být následující – otevřenost, zábava a pozitivita.

    Většina vašich hodnot vám přijde na mysl okamžitě, takže si nad nimi zbytečně nelámejte hlavu a poznamenejte si všechny hodnoty, které vás napadnou. Tento list poté můžete použít jako inspiraci.

    Krok 4: Tone of voice (Tón značky)

    V návaznosti na předchozí tři kroky si konečně můžeme položit otázku. Jakým způsobem a stylem budete svému publiku komunikovat vaše hodnoty, účel a cíle? Nyní je potřeba si nastavit váš tone of voice!

    Váš tón hlasu je důležitý, protože je to jeden z hlavních způsobů, jak oslovit vašeho ideálního zákazníka a okamžitě jim ukázat, jakou hodnotu jim vy jako značka přinášíte. Formu komunikace můžete zdokonalit tím, že se zamyslíte, jaký styl psaní by podle vás nejlépe fungoval pro komunikaci vašich hodnot, vašeho účelu a oslovil tak vaše ideální publikum.

    Udělejte si seznam slov, které popisují, jak by měl ideálně znít váš psaný tón hlasu. Například pokud je vaším cílem pobavit své publikum zábavnými příběhy o randění, váš styl bychom popsali jako konverzační, veselý a zábavný. Rozhodně ne jako firemní, formální a strohý.

    Krok 5: Vizuální branding

    Jako poslední krok tvorby vašeho brand manuálu je vizuální branding. Vizuální branding se skládá z vašeho loga, paletky barev a fontů. Nezapomeňte také zahrnout všechny variace loga na různých pozadích. Zároveň v jakém případě a na jakých platformách se používají jaké fonty a případně jejich kombinace.

    Vizuální branding je další způsob, jak lidem ukázat osobnost vaší značky. Při jeho tvorbě opět mějte na mysli vašeho ideálního zákazníka a co mu chcete předat.

    Brand manuál používejte vždy, když tvoříte nový obsah, marketingové či jiné vizuální materiály. Tím zajistíte konzistenci a profesionalitu vaší značky. Brand manuál je také užitečný v případě, kdy zaměstnáváte pracovníky na volné noze. Můžou tak mít dle potřeby po ruce vše, co potřebují vědět o vaší značce.

    CHCI ČÍST DÁL

  • 3 způsoby, jak zvýšit interakce na Instagramu


    Lidé velmi často viní algoritmus za snížené dosahy na jejich instagramových profilech. Ano, je pravda, že se fungování algoritmu změnilo v porovnání s tím, jak to bylo dřív. Ovšem pokud tvoříte kvalitní obsah, lidé si k vám cestu najdou. A já vám dnes ukážu 3 způsoby, jak tomu trochu pomoci.

    1. Pravidelně používejte Instagram Stories

    Používání Instagram Stories (tzv. Příběhů) je zásadní pro růst na Instagramu. Pokud jste doteď Stories nepoužívali, tak teď určitě začněte.

    Stories vám pomůžou navázat důvěrnější kontakt s vašimi sledujícími a budovat jejich důvěru. Vaši sledující se budou rádi vracet na váš profil a to zvýší vaše interakce. Zároveň je to obsah, který nemusí být vyšperkovaný. Naopak se očekává, že budete sdílet věci tak, jak v tom daném momentě jsou. Nemusíte tedy trávit spoustu času vytvářením obsahu do Příběhů.

    Začněte třeba tak, že svým sledujícím ukážete, jak vypadá váš běžný den. Ukažte jim, co nového jste si koupili. Pokud jste značka/firma, můžete je zase provést tím, jak vypadá proces výroby vašich produktů. Nebo udělejte Instagram takeover, kdy jednou za měsíc převezme vaše Instagram Stories jeden váš zaměstnanec – představí se, ukáže, jak vypadá jeho běžný den, co obnáší jeho práce, atp. Kreativitě se meze nekladou!

    Nikde není oficiálně psáno, jak často byste měli Instagram Stories přidávat. Za nás bychom však doporučili přidat 3–5 Instagram Stories denně. Ovšem záleží na vašich časových možnostech.

    Určitě ve Stories využijte interaktivní funkce jako jsou ankety, kvízy, odpočty, otázky, atp. Vaše Stories tak uděláte mnohem atraktivnější pro vaše publikum, kteří se tak zapojí do hry a stráví na Instagramu více času. Uvědomte si, že primárním cílem Instagramu je monetizace, takže čím déle dokážete udržet vaše sledující na Instagramu, tím lépe. Je prokazatelné, že pokud vaši sledující interagují s vaším obsahem, algoritmus jim váš obsah bude více ukazovat. Navíc vaše Stories budou vaše publikum bavit a zvyšuje se tím pravděpodobnost, že se k vám vaši sledující budou vracet.

    Nezapomeňte také do vašich mluvících Insta Stories přidat titulky. Lidé totiž často sledují Insta Stories (a celkově video obsah) bez zvuku.

    2. Pište smysluplné popisky

    Dřív možná platilo, že na Instagramu jako vizuální platformě nejsou popisky potřeba. Odbití jedním smajlíkem bývalo před několika lety zcela běžné. Nicméně situace se změnila a určitě doporučujeme v rámci vašich příspěvků psát smysluplné a relevantní popisky. Využijte popisky ve váš prospěch. Je to přece super způsob, jak se propojit s vaším publikem.

    Zamyslete se nad tím, co je to něco, co by je od vás mohlo zajímat? Co je můžete naučit? Co od vás chtějí slyšet? Mějte vždy na paměti, že cílem vašich popisků by mělo být jedno z následujících: pobavit, inspirovat, naučit, atd. Pokuste se do vašeho feedu přidávat 3–4 krát týdně a sdílejte hodnotný obsah. Nemá smysl postovat příspěvky jen proto, že se to očekává.

    3. Tvořte video obsah

    Lidé mají větší tendenci se s vámi propojit a naladit se na stejnou vlnu prostřednictvím video obsahu. Video obsah navíc dokáže vybudovat faktor důvěry, který je tak důležitý pro zvýšení prodejů. Instagram nyní nabízí hned několik variant pro video obsah. Jedná se o IGTV, reels, živé vysílání nebo příběhy.

    IGTV

    Pokud jde o IGTV, tak je to formát podobný YouTube a můžete ho využít v jakémkoliv segmentu. Tady jsou konkrétní příklady:

    • Fashion: Natočte lookbook, váš týden v outfitech, přechod ze zimního šatníku na letní, jak kombinovat bílou košily
    • Food: Vytvořte sérii videí, sdílejte recepty, různé tipy
    • Beauty: Sdílejte videa typu get ready with me, makeup looky k různým příležitostem, recenze na produkty
    • Lifestyle: Mini vlog, vaše ranní/večerní rutina, jak si organizujete čas

    Rychlý tip na to, jak vymyslet nápady na videa, která by se mohla líbit vašim sledujícím. Zamyslete se nad tím, jaký obsah momentálně na vašem profilu tvoříte a o IGTV přemýšlejte jako o takovém rozšíření toho obsahu.

    Živé vysílání

    Další v pořadí je živé vysílání, prostřednictvím kterého vás Vaši sledující můžou sledovat tzv. unfiltered, což umožňuje navázet silnější propojení s vaším publikem v porovnání s klasickými formáty videí, které jsou předem zeditovány. Vaše publikum může sledovat, jak se chováte a vyjadřujete v reálném čase. Živé vysílání doporučujeme také využít spoluprácí s ostatními tvůrci/podobnými účty a díky tomu se tak propojit i s jejich publikem. Zamyslete se, s kým byste mohli uspořádat livestream. Kdo má publikum, které byste chtěli oslovit vaším produktem nebo službou? Pokud jste například

    Reels

    Funkci Reels je zásadní používat, pokud chcete růst na Instagramu. Možná jste si všimli, že dosah klasických příspěvků klesá. Je tomu tak hlavně z důvodu, že uživatelé se nyní na Instagramu s příchodem Reels chovají jinak. Někdo tráví čas na Instagramu prohlížením fotek ve feedu, někdo na Insta Stories a někdo zase prohlížením Reels. Pokud jste se do tvorby Reels ještě nepustili, tak teď je určitě ten správný čas začít. Konkurence zatím není tak vysoká jako u běžných formátů. Navíc algoritmus zvýhodňuje nové funkce a je velká pravděpodobnost, že váš příspěvek ukáže více lidem.

    CHCI ČÍST DÁL