Konzistence je naprosto klíčová, chcete-li vybudovat silnou osobní značku, která osloví vaše ideální publikum a pomůže vám dosáhnout vašich obchodních cílů. Nejen že se vám bude snadněji vytvářet obsah ale vaše publikum bude mít navíc pocit jako by vás znalo. A to je promění ze sledujících na fanoušky!

Jedním ze způsobů, jak zajistit konzistenci značky, je vytvořit manuál, na který se můžete podle potřeby odkazovat. Jedná se v podstatě o přehledné a jasné shrnutí pokynů ke všemu od stylu psaní po vizuály. A protože z vlastních zkušeností víme, že napsat takový manuál není jednoduché, sepsali jsme jak na to v 5 krocích!

Krok 1: Cíle vaší osobní značky

Jádro brand manuálu by mělo být postaveno na základě vašich cílů. Koneckonců, jak byste mohli vědět, jak se prezentovat, pokud nevíte, čeho chcete dosáhnout?

Pořádně se zamyslete, co byste chtěli, aby vám vaše osobní značka přinesla.

Chcete více klientů? Přejete si získat více sledujících, abyste získali více spoluprácí? Nebo se chcete dostat do mainstreamových médií? Co je cílem vaší osobní značky?

Udělejte si seznam 2–3 cílů, které sepíšete jako úvod vašeho brand manuálu.

Krok 2: Vaše ideální publikum/zákazník

Nyní, když víte, jaké jsou vaše cíle, můžete se předem rozhodnout, zda vás k nim vaše následující kroky přiblíží nebo ne. A teď je načase si ujasnit, kdo je váš ideální zákazník. Tedy, koho chcete jako značka oslovit.

To, kdo je váš ideální klient/zákazník/čtenář/sledující, je jedna z nejdůležitejších informací v rámci budování vaší osobní značky. Zároveň by to mělo být něco, co budete mít při vytváření aktiv vaší značky vždy na mysli. Díky tomu se vaše ideální publikum rychleji stane investované do vaší značky.

Ptejte se na otázky:

  • Jaký je věk, pohlaví a zájmy vašeho ideálního zákazníka?
  • Jaký je jejich pain point? (Tedy jaké jsou jejich problémy?)
  • Jak vy jako značka můžete nějakým způsobem vylepšit jejich život?

Kromě toho, že vám tyto otázky pomohou lépe pochopit, na koho cílíte. Pomohou vám také zjistit, jaký je účel vašeho podnikání. Použijte je jako způsob, jak lépe zacílit na to, co vašim zákazníkům jako značka skutečně dáváte a poznamenejte si to ve svém manuálu stylu.

Krok 3: Vaše hodnoty

Jaké hodnoty jsou přirozeně součástí vaší značky?

Pokud jste malá firma zaměřená na ekologii, tak udržitelnost je pravděpodobně jednou z nich. Ale co třeba přístupnost a inkluzivnost? Nebo být odvážný a být leaderem v čele změny?

Jste-li mama blogerka, vaše hodnoty by mohly být následující – otevřenost, zábava a pozitivita.

Většina vašich hodnot vám přijde na mysl okamžitě, takže si nad nimi zbytečně nelámejte hlavu a poznamenejte si všechny hodnoty, které vás napadnou. Tento list poté můžete použít jako inspiraci.

Krok 4: Tone of voice (Tón značky)

V návaznosti na předchozí tři kroky si konečně můžeme položit otázku. Jakým způsobem a stylem budete svému publiku komunikovat vaše hodnoty, účel a cíle? Nyní je potřeba si nastavit váš tone of voice!

Váš tón hlasu je důležitý, protože je to jeden z hlavních způsobů, jak oslovit vašeho ideálního zákazníka a okamžitě jim ukázat, jakou hodnotu jim vy jako značka přinášíte. Formu komunikace můžete zdokonalit tím, že se zamyslíte, jaký styl psaní by podle vás nejlépe fungoval pro komunikaci vašich hodnot, vašeho účelu a oslovil tak vaše ideální publikum.

Udělejte si seznam slov, které popisují, jak by měl ideálně znít váš psaný tón hlasu. Například pokud je vaším cílem pobavit své publikum zábavnými příběhy o randění, váš styl bychom popsali jako konverzační, veselý a zábavný. Rozhodně ne jako firemní, formální a strohý.

Krok 5: Vizuální branding

Jako poslední krok tvorby vašeho brand manuálu je vizuální branding. Vizuální branding se skládá z vašeho loga, paletky barev a fontů. Nezapomeňte také zahrnout všechny variace loga na různých pozadích. Zároveň v jakém případě a na jakých platformách se používají jaké fonty a případně jejich kombinace.

Vizuální branding je další způsob, jak lidem ukázat osobnost vaší značky. Při jeho tvorbě opět mějte na mysli vašeho ideálního zákazníka a co mu chcete předat.

Brand manuál používejte vždy, když tvoříte nový obsah, marketingové či jiné vizuální materiály. Tím zajistíte konzistenci a profesionalitu vaší značky. Brand manuál je také užitečný v případě, kdy zaměstnáváte pracovníky na volné noze. Můžou tak mít dle potřeby po ruce vše, co potřebují vědět o vaší značce.